Silnik to jeden z najważniejszych elementów, którego awaria dużo kosztuje i przysparza wiele problemów. W prawidłowym jego funkcjonowaniu pomagają różnego rodzaju elementy, a jednym z nich jest właśnie kolektor ssący. Co prawda nie ma on w sobie części, które mogłyby się popsuć, jednak problemy sąsiednich układów wpływają na zakłócenie jego pracy.
Naprawa silników Kubota – najprościej o kolektorze ssącym
Zadaniem kolektora ssącego jest dostarczanie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra silnika. Do głównych problemów, jakie najczęściej obserwuje się w przypadku tego elementu, jest rozszczelnienie się uszczelki lub nagromadzenie wewnątrz nagaru. Jedynym rozwiązaniem, które spowoduje, że układ będzie długo działał bez zarzutów, jest systematyczne czyszczenie kolektora przy pomocy środków chemicznych lub ręcznych. W przypadku awarii spowodowanej problemem z uszczelką można ją swobodnie wymienić na nową, którą znajdziesz w naszym sklepie wpisują „części Kubota”.
Kolektor ssący – wszystko, co musisz wiedzieć
Kolektor ssący, często widnieje pod nazwą kolektor dolotowy. Odpowiada on za dostarczanie powietrza lub mieszanki paliwa z powietrzem do głowicy przy możliwie najmniejszym oporze przepływu. Element ten zbudowany jest z korozjoodpornych przewodów. Ich ilość zależy od liczny komór spalania obecnych w silniku Kubota. Kolektor dolotowy często łączy cylinder z różnymi częściami pomocniczymi np. filtrem, chłodnią czy nagrzewnicą.
Dostępne obecnie na rynku kolektory ssące wyposażone są w klapy dolotu. Zwiększają one szybkość przepływu powietrza oraz ułatwiają jego mieszanie się z paliwem. Ich obecność przyczynia się również do poprawy momentu obrotowego na najniższych obrotach silnika. Skonstruowany w ten sposób kolektor dolotowy łagodzi wibracje, które występują przy gaszeniu silnika. Co więcej, wydłuża on także żywotność dwumasowego koła zamachowego, czyli jak może nie wszyscy wiedza elementu, będącego częścią układy przeniesienia napędu.
Możliwe awarie oraz ich objawy
Do najczęstszych awarii związanych z kolektorem ssącym zaliczamy rozszczelnienie znajdujących się pod nim uszczelek. Powietrze w niekontrolowany sposób dostaje się do silnika, co skutkuje przerywaną pracą na biegu jałowym oraz spadkiem mocy maszyny. Tym objawom towarzyszy najczęściej odgłos syczenia dobiegający z okolic kolektora. Naprawa silnika Kubota w takiej sytuacji jest bardzo ważna, ponieważ niesprawna maszyna, nie generuje zysków.
Kolektor ssący może również ulec awarii wskutek nagromadzenia się w nim nagaru. Jest to osad tworzący się z oleju smarowego i niespalonych cząstek paliwa. Przyczyna co prawda nie wynika bezpośrednio z kolektora, a z nieprawidłowej pracy osprzętu silnika lub zużycia turbosprężarki.
Co robić, by kolektor ssący nie uległ awarii?
Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, bardzo ważne jest systematyczne czyszczenia kolektora. Jedną z metod jest fizyczne usunięcie nagaru. Jedyne co należy zrobić to zdemontować element, a następne za pomocą środka rozpuszczającego brud i tłuszcz delikatnie wyczyścić osad. Przy tej okazji warto również wymienić uszczelkę przy głowicy, która często się rozszczelnień i „zużywa”.
Kolektor ssący można także wyczyścić, nie demontują go. Służą do tego specjalne środki chemiczne, które czyszcząc układ, rozpuszczają nagar. Aby to zrobić wystarczy zdjąć przewód doprowadzający powietrze do kolektora. Następnie przy włączonym silniku należy zaaplikować do niego płyn. Ta metoda jest szybsza i nie wymaga demontażu.
Pistons – zadbaj z nami o swój silnik Kubota
Od 2015 r. prowadzimy kompleksową sprzedaż części oryginalnych i zamienników do silników. Zależy nam, by każdy klient znalazł to, czego poszukuje, dlatego stale poszerzamy asortyment. Jeśli potrzebujesz porady, wypełnij formularz kontaktowy na naszej stronie https://pistons.com.pl/kontakt/.