Uszkodzona uszczelka pod głowicą jest zazwyczaj kojarzona z nieszczęściem. To jedna z droższych napraw, jakie może wykonać w swoim samochodzie, maszynie rolniczej lub maszynie budowlanej. Jazda w takich warunkach nie jest wskazana, ponieważ może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Jak sprawdzić, czy faktycznie pod maską mamy uszkodzoną uszczelkę pod głowicą? Jak dbać o maszynę, aby nie naciągnąć się na dodatkowe wydatki?
Uszczelka pod głowicą – objawy uszkodzonej uszczelki
Uszczelka pod głowicą jest cienkim i metalowym elementem, który jest umieszczony między głowicą a bokiem silnika. Do jej głównego zadania należy odseparowanie tych elementów od siebie i poprowadzenie płynu chłodzącego wraz z olejem odpowiednią drogą, aby nie doszło do wymieszania. Uszczelka pod głowicą musi być odporna na wysokie temperatury i ciśnienie, jakie wytwarza się w komorach. Często producenci decydują się na wykonanie uszczelki z miedzi, która jest dużo wytrzymalsza w trudnych warunkach użytkowania. Do najczęstszych objawów zepsutej uszczelki pod głowicą zaliczyć można:
- Zwiększony poziom oleju na bagnecie,
- Trudności podczas uruchamiania silnika,
- Pojawiające się przedmuchy,
- Wysoka temperatura silnika,
- Ulatniający się zapach spalin wewnątrz pojazdu,
- Wyciekający płyn chłodniczy,
- Biały dym wydobywający się w trakcie przyspieszania lub gazowania,
- Nierówna praca pojazdu w biegu jałowym,
- Wyrzucanie płynu z pojemnika w trakcie odkręcania korka.
Zrób przegląd pojazdu, zanim pogłębi się awaria
Jeśli zauważysz takie objawy w swoim pojeździe, nie należy ich lekceważyć. Skutki awarii mogą przerosnąć najśmielsze oczekiwania. Warto sprawdzić inne objawy lub oddać pojazd do warsztatu. Jeśli nie zwrócimy uwagi na usterkę głowicy, to koszty mogą okazać się bardzo wysokie. Jazda w takich warunkach najczęściej kończy się:
- Zapieczeniem pierścieni tłokowych,
- Zatarciem wału na panewkach,
- Skrzywieniem się głowicy,
- Zatarciem silnika.
Dlaczego tyle to kosztuje?
W zależności od pojazdu i producenta części do silników rolniczych, budowlanych lub traktorów, koszty mogą się różnić. Zatarcie silnika grozi wymianą całego silnika. Im maszyna jest nowsza, tym wydatki mogą rosnąć i sięgać kilka tysięcy złotych. Duży problem stanowi cena robocizny oraz czas naprawy. Przedostanie się do głowicy, wymaga od mechanika przedostania się przez masę elementów znajdujących się pod maską. Należy wówczas rozłączyć wszystkie części, oczyścić i zamontować. Montaż nowych części powinien odbywać przy pomocy nowych śrub, które do tanich nie należą.
Uszczelka pod głowicą od Pistons
Awaria uszczelki pod głowy to przyjemnych i najtańszych nie należy. Warto wcześniej wyłapywać niepokojące nasz pojazd objawy i w miarę wcześniej zareagować, aby nie narazić się na zbędne koszty naprawy. W asortymencie sklepu Pistons znajdziesz uszczelki pod głowicę do silników rolniczych, budowlanych, traktorów, koparek czy łodzi. Jeśli nie wyszukałeś odpowiedniej, to skontaktuj się telefonicznie lub przez formularz kontaktowy. Zapraszamy do współpracy.